kontakt       forum       szukaj       start    
Aktualności
Co gdzie kiedy
Kalendarium
Konferencje
Dokumenty
W mediach
Fotogalerie
Jak robią to inni
Linki
PATRONAT MEDIALNY
STRONA POD PATRONATEM
KAZIMIERZA BARCZYKA
PRZEWODNICZĄCEGO SGiPM
PRZEWODNICZĄCEGO
SEJMIKU WM
27.01.2014  
Krakowscy urzędnicy przekonali się do metra !!!

Szukanie możliwości budowy pierwszej linii metra do 2022 r. to zwrot w działaniach prezydenta Krakowa i jego urzędników. Jeszcze kilka lat temu nie brali takiego rozwiązania pod uwagę, stawiali na rozwój linii tramwajowych.

O potrzebie budowy metra mówili natomiast krakowscy radni. Zwolennikiem takiego rozwiązania okazała się też odpowiedzialna za planowanie przestrzenne wiceprezydent Krakowa Elżbieta Koterba.

Przeciwnicy budowy metra jako kontrargument przedstawiali koszty inwestycji, zbyt małą liczbę mieszkańców i prognozy liczby przejazdów pojazdami komunikacji zbiorowej, które nie potwierdzały zapotrzebowania na podziemny transport.

- Kiedyś prognoza demograficzna wskazywała, że liczba mieszkańców Krakowa będzie maleć. Teraz to się zmieniło i Kraków jest jednym z trzech miast w Polsce, w których przybywa mieszkańców - zwraca uwagę wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

W stolicy Małopolski mieszka 750 tys. osób, ale łącznie ze studentami jest ich ok. miliona. Z szacunków wynika, że do 2030 r. z transportu zbiorowego może korzystać 1,2 mln osób mieszkających w Krakowie. Do tego dochodzi 9 mln turystów odwiedzających rocznie nasze miasto. Liczba codziennych przejazdów komunikacją miejską wynosi teraz milion, za 16 lat może być dwa razy większa.

A układ komunikacyjny Krakowa jest taki, że więcej tramwajów do centrum już nie wjedzie. Nie ma bowiem miejsca na przecięcie go nowymi torowiskami. Rozwiązaniem jest więc wpuszczenie ruchu pod ziemię.

Przełomem było wpisanie trzech linii metra do projektu nowego studium zagospodarowania przestrzennego. Jeszcze w ub. roku pisaliśmy, że nie idą jednak za tym dalsze działania.

Stanisław Albricht, autor koncepcji trzech linii metra dla Krakowa, przekonywał, że już trzeba szukać pieniędzy na budowę metra. To pozwoliłoby na przygotowanie w latach 2014-2015 studium wykonalności dla pierwszej linii; w latach 2016-2017 wykonano by projekty budowlane i uzyskano niezbędne decyzje, a budowa ruszyłaby w 2018 r.

W zeszłym roku Kazimierz Barczyk, przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, zgłosił przygotowanie koncepcji budowy metra w ramach projektów do realizacji ze środków Unii Europejskiej w latach 2014-2020. Teraz miasto zrobiło kolejny krok.

Piotr Tymczak
Dziennik Polski
2014-01-27

wstecz
  DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



             Strona o Krakowskiej Komunikacji Podziemnej    
poleć znajomemu