kontakt       forum       szukaj       start    
Aktualności
Co gdzie kiedy
Kalendarium
Konferencje
Dokumenty
W mediach
Fotogalerie
Jak robią to inni
Linki
PATRONAT MEDIALNY
STRONA POD PATRONATEM
KAZIMIERZA BARCZYKA
PRZEWODNICZĄCEGO SGiPM
PRZEWODNICZĄCEGO
SEJMIKU WM
20.10.2010  
Szybka kolej i metro zamiast korków

- Czasem szybciej można dojechać autostradą z Krakowa do Katowic, niż przejechać przez Kraków. Liczy się czas dojazdu, a nie odległość - mówił Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, które zorganizowało konferencję "Jak pokonać korki w Krakowie".

Przedstawiono plany rozwiązania tego problemu poprzez Szybką Kolej Aglomeracyjną, rozbudowę linii tramwajowych oraz dróg. Przedstawiciele środowiska naukowego przekonywali, że najlepsze byłoby metro (ewentualnie premetro). Za najszybsze rozwiązanie, które pomogłoby ok. 1,5 mln osób przemieszczających się w aglomeracji krakowskiej, uznano szybką kolej. Obecnie szynobus kursuje na odcinku Dworzec Główny - lotnisko w Balicach. W 2013 r. ta trasa ma być rozszerzona o połączenie Dworzec Główny - Wieliczka. Do wykorzystania jest jednak w sumie 280 km linii kolejowych w aglomeracji, w tym 114 km w Krakowie. W planach są więc kolejne linie SKA, m.in.: Podłęże - Krzeszowice; Słomniki - Skawina, Kraków Główny - Batowice - Nowa Huta - Przylasek Rusiecki - Kraków Płaszów - Kraków Główny. Założenie jest takie, że w pierwszym etapie linie powinny mieć zapewnioną częstotliwość co najmniej dwóch kursów na godzinę i cykliczny rozkład jazdy. Według opracowania z 2006 r. koszt modernizacji linii kolejowych wyniósłby ok. 400 mln zł, budowa nowych przystanków - ok. 30 mln zł, a zakup taboru kolejowego - ok. 270 mln zł. Zauważano, że w sumie kosztowałoby to mniej więcej tyle, ile miasto wydało na budowę stadionów Wisły i Cracovii.

- Miasto współdziałało i współfinansowało opracowanie studium wykonalności dla szybkiej kolei aglomeracyjnej. Cały czas jesteśmy także gotowi uczestniczyć w realizacji tego przedsięwzięcia w zakresie budowy nowych przystanków i towarzyszącej im infrastruktury - zapewnił wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Dodał, że kwestia zakupu taboru należy natomiast do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, które jest liderem przedsięwzięć związanych z SKA. Plan budowy nowych torowisk dla SKA realizuje już natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podczas konferencji podkreślano, że kluczem do sukcesu jest zintegrowanie środków transportu w aglomeracji poprzez wzajemną koordynację rozkładów jazdy, jednorodne taryfy biletowe i wspólną informację dla podróżnych. Dzięki temu SKA mogłaby być zintegrowana z rozwijanymi przez miasto liniami szybkiego tramwaju.

- W Warszawie można zostawić samochód na parkingu i zejść na przystanek metra, gdzie pociągi w kierunku centrum kursują co 2 minuty i 50 sekund. Tego nie da się osiągnąć w przypadku szybkiego tramwaju - przekonywał prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. Przyznał, że jedyną przeszkodą w budowie metra mogą być koszty. Marek Cała z AGH przypomniał, że Ateny na budowę 2 nowych linii metra otrzymały 90-procentowe dofinansowanie ze środków UE.

(TYM)
Dziennik Polski
2010-10-20

Ile czasu tracimy w korkach?
28 zł - godzina stania w korku .

Ile metrów mają korki?
800 m - korek utworzony ze 130 aut (200 osób); 55 m - trzy autobusy (200 osób)

Ile osób stoi w korku?
1,33 osoby - tyle pasażerów jedzie średnio w jednym pojeździe

Ile pieniędzy tracimy stojąc w korkach?
2,5 tys. zł - miesięczny koszt czasu straconego w korkach niektórych krakowian

wstecz
  DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Treść komentarza
Twój podpis
Kod antyspamowy
 



             Strona o Krakowskiej Komunikacji Podziemnej    
poleć znajomemu